Pracownik musi rozumieć powód zwolnienia
Przyczyna rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia ma być zrozumiała dla podwładnego. Analizując jej skonkretyzowanie należy badać, czy pracownik rozumiał (lub przynajmniej powinien rozumieć) stawiane mu zarzuty, a nie ograniczać się do literalnego brzmienia powodu wskazanego w oświadczeniu pracodawcy.
Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 19 lipca 2012 r. (II PK 312/11).
Stan faktyczny
Pracodawca rozwiązał z pracownikami umowy o pracę bez wypowiedzenia. Jako przyczynę wskazano podjęcie działalności o charakterze konkurencyjnym względem pracodawcy oraz utratę zaufania. Wskazano także, że zachowanie podwładnych przekłada się na wymierne straty finansowe w działaniach prowadzonych przez firmę. Zwolnieni odwołali się od rozwiązania umowy, wnosząc o przywrócenie do pracy.
Rozstrzygnięcie
Zdaniem sądu rejonowego, przyczyny rozwiązania stosunku pracy były za mało konkretne i zbyt ogólne....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta