Jak dobrze wynająć lokal na biuro
Znalezienie przez przedsiębiorcę odpowiedniej nieruchomości to połowa sukcesu. Trzeba zadbać jeszcze o korzystne zasady jej najmu, co pozwoli uniknąć w przyszłości niepotrzebnych kłopotów
Osoby, które planują rozpoczęcie działalności gospodarczej, przede wszystkim zwracają uwagę na dobrą lokalizację i przystępny czynsz. Tymczasem diabeł tkwi w szczegółach. Trzeba więc zadbać o treść umowy. Procentuje to na przyszłość. W razie bowiem sporów łatwiej można się obronić.
Co więc powinna zawierać umowa najmu biura? Przede wszystkim postanowienia dotyczące:
- czynszu,
- czasu jej trwania oraz
- nakładów ponoszonych w trakcie adaptacji lokalu do swoich potrzeb.
Czas i forma
Umowę najmu koniecznie trzeba sporządzić na piśmie. Zawiera się ją na czas oznaczony lub nieoznaczony, przy czym umowę dłuższą niż na 10 lat traktuje się jak zawartą na czas nieoznaczony, a jeżeli najem został zawarty między przedsiębiorcami to po 30 latach.
Z rozwiązaniem umów na czas nieoznaczony nie ma większych kłopotów. Trzeba tylko przestrzegać terminów. W pierwszej kolejności te, które wynikają z umowy najmu, w drugiej – z kodeksu cywilnego (k.c.).
Wynoszą one: trzy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta