Agent agentowi nierówny
Przedsiębiorca powinien wyraźnie wskazać przedstawicielowi, czy ma on w jego imieniu zawierać umowy, czy tylko poszukiwać kontrahentów
Firma produkująca kosmetyki planuje zwiększyć rynek zbytu swoich produktów. W tym celu zamierza podpisać umowę agencyjną z przedstawicielem handlowym w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Z art. 758 kodeksu cywilnego wynika, że na podstawie tej umowy przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się – w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa – do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu umów na rzecz dającego zlecenie, przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.
Kontrakt ten występuje więc w dwóch postaciach: agencji przedstawicielskiej oraz pośrednictwa. Różnica między nimi sprowadza się do zakresu usług, do jakich agent zobowiązał się w podpisanym kontrakcie.
Wariant 1. Zawieranie umów
W tzw. agencji przedstawicielskiej agent ma za zadanie zawieranie umów z klientami w imieniu dającego zlecenie. Aby składanie przez niego oświadczeń woli w imieniu zleceniodawcy było skuteczne, musi mieć jego pełnomocnictwo. Może być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta