Wymiana lepsza od gotówki
Konsumenci nadal ograniczają wydatki, dlatego większość z nich w przyszłości woli wymieniać się produktami czy usługami, niż płacić gotówką.
Trwający od kilku lat kryzys w całej Europie bardzo szybko zmienia zwyczaje zakupowe. Do Polski zmiany i tak dotarły stosunkowo późno i w zasadzie dopiero w 2012 r. sieci handlowe odczuły mocne ograniczenie wydatków konsumenckich, co w innych krajach miało miejsce znacznie wcześniej. Jednak zmiany sięgają głębiej.
Z opublikowanego niedawno przez grupę BNP Paribas raportu L'Observatoire Cetelem wynika, że wciąż zdecydowanie przeważa chęć do oszczędzania, ale konsumenci są gotowi na kolejne zmiany w swoich strategiach. Aż 62 proc. Francuzów czy Włochów uważa, że w ciągu kilku lat większy sens od płacenia za zakupy gotówką będzie miała wymiana na różne produkty czy usługi.
W Polsce zwolenników takiego scenariusza jest niewielu mniej – taką opcję za pożądaną uważa 53 proc., a najmniej ma ona zwolenników w Wielkiej Brytanii, gdzie podoba się 39 proc. ankietowanych. – Najwięcej ankietowanych już teraz skorzystałoby z wymiany, jeśli chodzi o drobne naprawy, gotowanie czy majsterkowanie – czytamy w raporcie.
Analitycy opracowujący...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta