Ograniczanie dostępu do rynku innym przedsiębiorcom jest zakazane
Namawianie do bojkotu, stosowanie zróżnicowanych stawek bez uzasadnienia gospodarczego, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji to przykłady działań, które mogą utrudniać innym przedsiębiorcom prowadzenie działalności
Posiadanie pozycji monopolisty na rynku, chociażby małym rynku lokalnym, może wydawać się atrakcyjne. Ograniczenie konkurencji pozwala bowiem na narzucanie innym przedsiębiorcom lub klientom warunków sprzedaży lub świadczenia usług bardzo atrakcyjnych dla monopolisty. Aby pozbyć się konkurentów, firma może próbować różnych sztuczek, utrudniając im dostęp do rynku. Trzeba jednak pamiętać, że takie działania są zakazane.
Istnieją bowiem przepisy, które traktują je jako czyny nieuczciwej konkurencji. Są one zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003r. nr 153, poz. 1503 ze zm.). Ustawa ta reguluje kwestie zapobiegania i zwalczania nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach – w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów (art. 1). Czym zatem jest czyn nieuczciwej konkurencji?
Zgodnie z art. 3 są to działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagrażają interesowi innego przedsiębiorcy lub klienta albo go naruszają. Przepis wymienia także przykłady takich zachowań, wymieniając m.in.:
- stosowanie oznaczeń przedsiębiorstwa wprowadzających w błąd,
- używanie fałszywych lub oszukańczych oznaczeń pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
- naruszanie tajemnicy przedsiębiorstwa,
-...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta