Rozliczenia z ZUS samozatrudnionego
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność musi samodzielnie naliczać i opłacać składki. Przez pierwsze 2 lata prowadzenia biznesu może jednak ponosić znacznie niższe opłaty
Samozatrudnienie jest coraz bardziej powszechną formą świadczenia usług i wykonywania prac. To korzystny układ dla pracodawcy, który nie musi respektować pracowniczych norm i korzyści płynących z kodeksu pracy. Ma też wymierny aspekt finansowy. To samozatrudniony pilnuje swoich składek zusowskich i innych rozliczeń z fiskusem, a także ponosi ich ciężar.
Do założenia jednoosobowej działalności wystarczy jedna wizyta w gminnym okienku, ale nie jest to jedyna formalność, której trzeba dopilnować przy zakładaniu i prowadzeniu firmy. Wiedza w tym zakresie przyda się m.in. tysiącom świeżo upieczonych radców prawnych i adwokatów, którzy po zdaniu egzaminu zawodowego wchodzą na rynek pracy.
Krok 1.
Wniosek do CEIDG i rejestracja
Jednoosobową działalność gospodarczą można założyć składając wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej (CEIDG), podczas jednej wizyty w urzędzie gminy. Pismo to można też złożyć on-line, opatrując je bezpiecznym podpisem. Po tej formalności osoba fizyczna dostanie numer NIP i REGON, staje się przedsiębiorcą. Wniosek jest podstawą do jego rejestracji w ZUS.
Samozatrudniony jest jednocześnie płatnikiem składek i ubezpieczonym. Na starcie firmy musi więc złożyć w ZUS dwa formularze: ZUS ZFA oraz ZUS ZUA lub ZUS ZZA.
ZUS ZFA to zgłoszenie przedsiębiorcy jako...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta