Certyfikaty promują żywność
Sposób na biznes | Polskie systemy jakości pozwalają wyróżnić się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Beata Drewnowska
– Na polskim rynku nie brakuje szynek ze starej wędzarni, dżemów babuni czy twarogów z czystych i ekologicznych terenów. Za tymi informacjami, które mają zwabić konsumentów, nie stoją jednak bardzo często żadne dowody – mówi Izabella Byszewska, prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego (PIPRiL). – Dlatego zawsze radzimy producentom i konsumentom, aby wybierali oznaczenia, za którym stoi certyfikacja.
W Unii Europejskiej znakami gwarantującymi wysoką jakość objęte są produkty regionalne. Jeden z trzech wspólnotowych znaków ma 36 polskich produktów lokalnych, m.in. oscypek i rogal świętomarciński. W UE certyfikowana jest także żywność ekologiczna.
Rosną wymagania
Polska ma również pięć krajowych systemów jakości. Każdy z nich ma własny regulamin i zasady przyznawania logo.
– Certyfikacja gwarantuje zachowanie wysokich standardów, począwszy od pozyskiwania surowców, na gotowych produktach kończąc – wyjaśnia Izabella Byszewska. – Uzyskany dzięki niej znak wyróżnia markę na tle konkurentów, uzasadnia podniesienie ceny, a także zwiększa wiarygodność produktu w oczach konsumentów.
Najbardziej w certyfikowaniu produktów zaawansowana jest w Polsce...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta