Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Trzeba myśleć, nie wkuwać

03 lutego 2014 | Dobra Firma
„Rz” wspiera przedsiębiorców w walce o ułatwienia w prowadzeniu biznesu. To konieczne, bo mimo składanych przez rząd obietnic otoczenie prawne i administracyjne, zwłaszcza dla małych i średnich firm, nie dość, że się nie poprawia, to nawet pogarsza.   W cyklu „Teraz przedsiębiorczość” szukamy sposobów, jak usunąć bariery utrudniające rozwój przedsiębiorczości i konkurencyjności gospodarki. W kolejnych odcinkach wskazujemy te dziedziny życia gospodarczego, w których – według raportów międzynarodowych instytucji – mamy najwięcej do zrobienia.   W rankingu Global Innovation Index Polska zajmuje 49. miejsce na 142 kraje. Moglibyśmy być wyżej, m.in. dzięki lepszemu systemowi szkolnictwa, także wyższego.
źródło: Rzeczpospolita
„Rz” wspiera przedsiębiorców w walce o ułatwienia w prowadzeniu biznesu. To konieczne, bo mimo składanych przez rząd obietnic otoczenie prawne i administracyjne, zwłaszcza dla małych i średnich firm, nie dość, że się nie poprawia, to nawet pogarsza. W cyklu „Teraz przedsiębiorczość” szukamy sposobów, jak usunąć bariery utrudniające rozwój przedsiębiorczości i konkurencyjności gospodarki. W kolejnych odcinkach wskazujemy te dziedziny życia gospodarczego, w których – według raportów międzynarodowych instytucji – mamy najwięcej do zrobienia. W rankingu Global Innovation Index Polska zajmuje 49. miejsce na 142 kraje. Moglibyśmy być wyżej, m.in. dzięki lepszemu systemowi szkolnictwa, także wyższego.
Zamiast wkuwania postawmy na luz i pomysły
źródło: 123RF
Zamiast wkuwania postawmy na luz i pomysły

Innowacyjności nie da się nauczyć, ale można wspierać postawy kreatywne i zachęcać do samodzielności

1. Dlaczego edukacja

Jakość kapitału ludzkiego dla rozwoju innowacyjności ma fundamentalne znaczenie, bo wszystko co innowacyjne powstaje w ludzkich głowach. Z kolei – jak podkreśla Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jakość tego kapitału zależy od poziomu oferty edukacyjnej.

2. Średnia jakość kapitału

Pod tym względem Polska na tle innych krajów wypada średnio. Ogólnie w kategorii „Kapitał ludzki i wydatki na badania i rozwój" w Global Innovation Index, Polska zajmuje 45. miejsce. Świetnie wypadamy w testach PISA (15. pozycja na świecie), mamy całkiem wysoki wskaźnik scholaryzacji w szkołach podstawowych i średnich oraz dużo studentów na uczelniach wyższych (18. miejsce). Jednak mało osób studiuje nauki ścisłe (72. pozycja) i słabe jest umiędzynarodowienie naszych uczelni (poniżej 70. miejsca). W podkategorii „Badania i rozwój" zostaliśmy sklasyfikowani na 40. miejscu.

Innowacyjności nie można się nauczyć, trzeba ją po prostu w sobie mieć, ale system szkolnictwa może wspierać postawy innowacyjne. Tymczasem, jak podkreślą w wypowiedziach dla „Rz" przedsiębiorcy, polskie uczelnie uczą głównie teorii, która w większości nie jest przydatna w pracy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9754

Wydanie: 9754

Spis treści
Zamów abonament