Trzeba myśleć, nie wkuwać
Innowacyjności nie da się nauczyć, ale można wspierać postawy kreatywne i zachęcać do samodzielności
1. Dlaczego edukacja
Jakość kapitału ludzkiego dla rozwoju innowacyjności ma fundamentalne znaczenie, bo wszystko co innowacyjne powstaje w ludzkich głowach. Z kolei – jak podkreśla Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jakość tego kapitału zależy od poziomu oferty edukacyjnej.
2. Średnia jakość kapitału
Pod tym względem Polska na tle innych krajów wypada średnio. Ogólnie w kategorii „Kapitał ludzki i wydatki na badania i rozwój" w Global Innovation Index, Polska zajmuje 45. miejsce. Świetnie wypadamy w testach PISA (15. pozycja na świecie), mamy całkiem wysoki wskaźnik scholaryzacji w szkołach podstawowych i średnich oraz dużo studentów na uczelniach wyższych (18. miejsce). Jednak mało osób studiuje nauki ścisłe (72. pozycja) i słabe jest umiędzynarodowienie naszych uczelni (poniżej 70. miejsca). W podkategorii „Badania i rozwój" zostaliśmy sklasyfikowani na 40. miejscu.
Innowacyjności nie można się nauczyć, trzeba ją po prostu w sobie mieć, ale system szkolnictwa może wspierać postawy innowacyjne. Tymczasem, jak podkreślą w wypowiedziach dla „Rz" przedsiębiorcy, polskie uczelnie uczą głównie teorii, która w większości nie jest przydatna w pracy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta