Pulpety w odwrocie, pizza atakuje
Żywność | Dania gotowe miały być czarnym koniem polskiego rynku spożywczego. Ale na razie ich sprzedaż maleje. Producenci wierzą, że załamanie jest chwilowe.
Beata Drewnowska Katarzyna Kucharczyk
Pulpety, gołąbki czy fasolka po bretońsku – na polskim rynku dań gotowych nadal królują tradycyjne dania z mięsa i warzyw. Z ostatnich danych firmy badawczej Nielsen wynika jednak, że wydatki na nie maleją. Od lutego 2013 r. do stycznia 2014 r. wyniosły one niemal 350 mln zł – o 6 proc. mniej niż przed rokiem.
O 7 proc. spadły wydatki na mrożone pierogi, a aż o 15 proc. na dania instant, czyli gotowe do zjedzenia po zalaniu wrzątkiem. O 17 proc. mniej niż przed rokiem przeznaczyliśmy na zamrożone zapiekanki.
Wyhamowanie sprzedaży dań gotowych dziwi tym bardziej, że jeszcze kilka lat temu firmy spożywcze i analitycy typowali je jako produkty, które mają szanse być hitami polskiego rynku żywności. Prognozy te, jak zauważa Zbigniew Mendel, prezes firmy doradczej Mendel Company, brały się z faktu, że przeciętny Polak nadal zjada mniej dań gotowych niż mieszkańcy bardziej zamożnych krajów, m.in. Europy Zachodniej.
– Barierą rozwoju rynku dań gotowych w naszym kraju okazał się jednak dochód, którym dysponują polskie rodziny. Jest on ciągle istotnie niższy niż na Zachodzie – mówi Zbigniew Mendel.
23 procent gospodarstw domowych kupiło w 2013 roku markowe dania gotowe – wynika z badania GfK Polonia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta