Kiedy trzeba wyłączyć urzędnika lub organ z prowadzenia sprawy
Procedury | Pracownik administracji publicznej powinien być bezstronny. Jeżeli wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki, podlega wyłączeniu z udziału w postępowaniu. Dotyczy to także organu administracji.
Anna Puszkarska, radca prawny
Zasady wyłączenia pracownika oraz organu administracji publicznej określają przepisy art. 24–27 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). W odniesieniu do postępowania podatkowego kwestie te regulują art. 130–132 ordynacji podatkowej (dalej: ordynacja). Wyłączenie np. pracownika urzędu skarbowego, urzędu gminy (miasta), funkcjonariusza celnego czy członka samorządowego kolegium odwoławczego od udziału w postępowaniu w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz innych spraw unormowanych przepisami prawa podatkowego następuje więc na podstawie ordynacji, a nie k.p.a. W poniższym tekście omawiamy zasady wyłączenia na podstawie k.p.a.
Z mocy prawa
Art. 24 k.p.a. oddziela sytuacje, w których pracownik organu podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu z mocy prawa oraz takie, gdy o konieczności wyłączenia podwładnego orzeka jego bezpośredni przełożony. Przesłanki wyłączenia z mocy ustawy przewidziane w art. 24 par. 1 k.p.a. w porównaniu z tymi wskazanymi w art. 130 par. 1 ordynacji zostały przedstawione w tabeli.
Przy ustaleniu, czy dana osoba podlega z mocy prawa wyłączeniu, istotne mogą być zatem m.in. jej powiązania rodzinne. Pojęcia pokrewieństwa i powinowactwa zostały określone w art. 617 i art. 618 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. I tak krewnymi w linii prostej są osoby, z których jedna pochodzi od drugiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta