Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jaka odpowiedzialność internetowego przedsiębiorcy za treści cyfrowe

18 kwietnia 2014 | Prawo i praktyka | Magdalena Kogut-Czarkowska

E-HANDEL | Wiele firm musi na nowo rozważyć ryzyko związane z działalnością w sieci. Projekt ustawy o prawach konsumenta może przynieść wiele niespodzianek dla szeroko rozumianej branży internetowej i komputerowej.

Powodem jest wprowadzenie nowych zasad odpowiedzialności za dostarczanie treści cyfrowych. Jakie skutki może to mieć dla przedsiębiorców?

Czy tylko wdrożenie dyrektywy

Już niedługo powinny w Polsce zacząć obowiązywać nowe przepisy wzmacniające prawa konsumentów podczas zakupów w sieci. Ma się to stać za sprawą implementacji tzw. nowej dyrektywy konsumenckiej 2011/83/UE. Państwa członkowskie mają obowiązek najpóźniej 13 czerwca wprowadzić odpowiadające jej zapisom rozwiązania. Dyrektywa zajmuje się sprzedażą produktów i świadczy usługi w sieci. W tym kontekście pojawia się w niej pojęcie treści cyfrowych, czyli danych wytwarzanych i dostarczanych w formie cyfrowej. Chodzi o to, żeby konsument nabywający w internecie programy komputerowe czy aplikacje lub płacący za dostęp do filmów czy muzyki był chroniony podobnie jak konsument kupujący sprzęt czy odzież. Przykładowo, będą mu przysługiwać prawa do uzyskania pełnych informacji o świadczonej usłudze i jej dostawcy, a – w wielu wypadkach – prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Przy okazji wdrożenia wspomnianej dyrektywy polski ustawodawca postanowił uporządkować kwestie odpowiedzialności sprzedawcy za jakość dostarczanego produktu. Zauważano, że jednoczesne obowiązywanie kodeksu cywilnego i ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wprowadza sporo niejasności i nie do końca...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9818

Wydanie: 9818

Spis treści

Rzecz o biznesie

Zamów abonament