Konflikt między sferą prywatną i służbową
Rozmowa dla „Rzeczpospolitej” | Anna Stokowska, ekspert Programu Odpowiedzialne Państwo, Fundacja im. Stefana Batorego
Co to jest konflikt interesów w administracji?
Anna Stokowska: Nie ma definicji prawnej, choć na podstawie wstępnych analiz sądzimy, że by się przydała. Na potrzeby badań przyjęliśmy, że konflikt interesów w sferze publicznej będzie oznaczać dla nas faktycznie występującą bądź mogąca się pojawić sprzeczność między obowiązkami służbowymi a prywatnymi lub osobistymi interesami urzędnika. To sytuacja, gdy dążenie do realizacji interesu prywatnego może godzić w dobro publiczne bądź w jakikolwiek inny negatywny sposób szkodzić wykonywanym przez niego obowiązkom. Formułując tę definicję, odwoływaliśmy się do definicji obowiązującej w OECD oraz tzw. ustawy antykorupcyjnej, ustawy o służbie publicznej, o pracownikach urzędów państwowych, prawa zamówień publicznych czy kodeksu postępowania administracyjnego.
Ta definicja jest jednak niedookreślona. Ustalenie, kiedy zachodzi sprzeczność, może powodować problemy.
Tak, i próbujemy ją doprecyzować. Chcemy się między innymi dowiedzieć, jak urzędnicy rozumieją konflikt interesów i w jaki sposób administracja próbuje sobie z nim radzić.
Zdarza się, że w jednym urzędzie coś uważa się za konflikt interesów, a w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta