Odpowiedzialny biznes kosztuje
Nowoczesna gospodarka zmienia oczekiwania społeczne wobec firm. Wczasy zakładowe oraz kolonie dla dzieci pracowników ustępują miejsca innym formom aktywności przedsiębiorstw. Projekty CSR mają też wymiar podatkowy.
Coraz więcej firm (głównie dużych przedsiębiorstw) wprowadza programy społecznej odpowiedzialności (CSR-Corporate Social Responsibility). Nie istnieje jednolita definicja społecznej odpowiedzialności biznesu ani też standardowego zestawu działań, które miałby obejmować projekt CSR. Koncepcja CSR jest strategią zarządzania przedsiębiorstwem w sposób, który oprócz rachunku ekonomicznego uwzględnia również potrzeby społeczne (w szczególności społeczności lokalnej) oraz ekologiczne. CSR polega na uwzględnieniu powyższych potrzeb w ramach decyzji strategicznych oraz realizacji projektów i programów wspierających te potrzeby.
Aktywności realizowane w ramach CSR wiążą się z dodatkowymi wydatkami przedsiębiorcy. Stąd CSR dotyka problematyki rozliczeń podatkowych przedsiębiorstwa. Koszt programów CSR wzrośnie, jeżeli wydatki na ten cel nie pomniejszą podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym bądź wygenerują dodatkowe obciążenia w VAT. Stąd planowanie strategii CSR wymaga uwzględnienia aspektów podatkowych.
Albo darowizna...
Strategia CSR może być realizowana poprzez przekazywanie darowizn na zdefiniowane w niej cele. Przepisy ustaw o podatkach dochodowych jednoznacznie wykluczają możliwość zaliczenia darowizny do kosztu uzyskania przychodu. Darowizna może jednak w ściśle określonych przypadkach zostać odliczona od dochodu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta