Powiniśmy wyprzedzać czas
ILONA ANTONISZYN-KLIK | Dla zwiększenia eksportu niezbędna jest innowacyjność – mówi wiceminister gospodarki.
Co dziś staje się szczególnie ważne w strategii wspierania polskiego eksportu?
Ilona Antoniszyn-Klik: Eksport zaczyna się jeszcze w kraju. Więc żeby go rozwijać, nie powinniśmy koncentrować się tylko na chwili, gdy towar opuszcza Polskę. Potrzebujemy szerszego spojrzenia. Trzeba bowiem sterować takim rozwojem przedsiębiorstw, aby sprzedaż za granicę w naturalny sposób wynikała z ich działalności.
Czy ministerstwo chce mieszać się w działalność firm? To przecież niewykonalne.
Nie chcemy ingerować w to, co robią firmy. Musimy jednak wspierać i inicjować działania przedsiębiorców, także w obszarze innowacji. To bardzo ważne, bo innowacje powinny być traktowane jak potencjał do rozwijania działalności eksportowej. Wprowadzanie innowacji do produktów, które miałyby trafiać wyłącznie na rynek Polski, z zasady powinno być pozbawione sensu. Natomiast tworzenie nowoczesnych produktów na rynek eksportowy powinno być od razu założeniem choćby każdego rodzaju wsparcia innowacyjnego.
Jak zatem skłaniać firmy do innowacji?
Już teraz wykorzystujemy możliwość wspierania przedsiębiorstw poprzez inteligentne specjalizacje. Dzięki temu uwrażliwiamy firmy na eksport, dajemy im narzędzia, by ten eksport mogły dalej rozwijać. Ale to nie wszystko. Powinniśmy wyprzedzać czas. Promocja tego, co „jest na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta