Nieuczciwą konkurencję w linkach trudno udowodnić
Przedsiębiorca, którego znak towarowy został użyty jako słowo kluczowe dla wypozycjonowania strony internetowej konkurenta, może mieć nie lada problem z uzyskaniem odszkodowania za taki czyn nieuczciwej konkurencji.
Dorota Gajos-Kaniewska
Świadczy o tym wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 10 stycznia 2013 r. (V ACa 652/12).
Krzysztof A. zarzucił pozwanemu Leonowi Ł., że do wypromowania w wyszukiwarce internetowej strony swojej firmy przez co najmniej dwa miesiące wykorzystywał słowny znak towarowy, który zarejestrował do oznaczenia własnej firmy. Obrazowo rzecz ujmując: po wpisaniu w wyszukiwarce Google słowa klucza będącego owym znakiem towarowym wyświetlała się lista linków z odsyłaczem do strony Leona Ł. na pierwszym miejscu, a dopiero na kolejnym z odsyłaczem do strony Krzysztofa A.
W ocenie powoda działanie pozwanego naruszyło przepisy prawa własności przemysłowej oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Krzysztof A. żądał za to odszkodowania w wysokości ponad 10 tys. zł. Twierdził, że bezużyteczne i bezcelowe stały się koszty, które poniósł dla pozycjonowania i reklamy swojej strony internetowej.
Leon Ł. zaprzeczył zarzutom. Przyznał, że zlecił pozycjonowanie swojej strony profesjonalnej firmie i że użyto w tym celu metatagu w takim samym brzmieniu jak oznaczenie firmy Krzysztofa Ł. Jednak nie ma związku przyczynowego pomiędzy takim wypozycjonowaniem strony internetowej a ewentualną szkodą powoda. Zresztą Krzysztof A. nie określił wysokości rzekomej szkody.
Prawa ze znaku zostały naruszone
Sąd Okręgowy w Katowicach ustalił, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta