Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi musi być skuteczne
Powoływanie komisji do rozwiązywania problemów dopiero, gdy pracownik idzie z pozwem do sądu, prowadzi jedynie do chaosu. Problemy zostają – pisze radca prawny.
Monika Wieczorek
Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi wymaga nie tylko opracowania wewnętrznej polityki radzenia sobie z zachowaniami niepożądanymi. Procedura musi być jeszcze realna i skuteczna, a w skład Komisji rozpatrujących skargi powinni wchodzić eksperci zewnętrzni.
Wśród kluczowych obowiązków pracodawcy znajdują się m.in. obowiązek przeciwdziałania dyskryminacji oraz mobbingowi. Uzupełnieniem tego jest konieczność udostępniania pracownikom tekstu przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu.
Częsta praktyka
Pracodawcy coraz częściej realizują kodeksowy obowiązek przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi poprzez wdrażanie wewnętrznej polityki, w ramach której często powoływane są komisje badające skargi wewnątrz firmy. To bardzo dobra praktyka. Dzięki temu pracodawca może zminimalizować ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej i zapewnić stabilność firmy dzięki zatrzymaniu wartościowych osób.
Przepisy prawa nie przewidują jednak, w jaki sposób obowiązek ten ma być realizowany. Wskazówką jest pogląd Sądu Najwyższego wyrażony w wyroku z 3 sierpnia 2011 r. (I PK 35/11). Zgodnie z nim obowiązek przeciwdziałania mobbingowi polega na starannym działaniu. W uzasadnieniu SN wskazuje na przykładowe sposoby jego realizacji,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta