Błąd może pozbawić sprzedawcę prawa do stawki zero proc.
Dokument Tax Free powinien być wypełniony bezbłędnie. Brak podpisu funkcjonariusza celnego oznacza, że wywóz towaru przez podróżnego nie został potwierdzony w sposób prawidłowy.
- Czy błędy w wystawionym dokumencie Tax Free mogą spowodować utratę przez sprzedawcę prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości zero proc.? Co się stanie, gdy na tym dokumencie jest pieczęć urzędu celnego, ale nie ma podpisu funkcjonariusza? – pyta czytelniczka.
System Tax Free dla podróżnych spoza UE umożliwia sprzedawcom zastosowanie stawki VAT zero proc. do dostarczanych towarów. Na temat tego systemu pisaliśmy obszernie w tygodniku „Podatki" z 4 stycznia, str. >D6–7. Procedura Tax Free dotyczy wyłącznie podróżnych (osób fizycznych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE) wywożących poza UE w swoich bagażach w stanie nienaruszonym zakupione na terytorium kraju towary (art. 126 ust. 1 ustawy o VAT).
Podstawa do zwrotu
Podstawą do zwrotu podatku jest przedstawienie (firmie, z którą sprzedawca zawarł umowę w sprawie zwrotu VAT podróżnym, ewentualnie sprzedawcy, jeżeli to on zwraca VAT podróżnym) przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził wywóz towarów stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej (zob. art. 128 ust. 2 ustawy o VAT).
Podstawą do zwrotu podatku jest więc przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta