Co przyjaciel wie o malarzu
W piątek premiera dokumentu „Wróblewski według Wajdy" o wzajemnym wpływie dwóch wybitnych artystów.
Obraz powstał niecały rok temu podczas realizacji krakowskiej wystawy pod tym samym tytułem w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Pomysłodawca – Andrzej Wajda – wespół z kuratorką Anną Król deliberują nad rozmieszczeniem poszczególnych prac Andrzeja Wróblewskiego w białej, sterylnej przestrzeni galerii.
Ale gdyby powiedzieć, że „Wróblewski według Wajdy" to dokument o powstawaniu wystawy, byłoby to stanowczo za mało. Nie jest to też portret dwóch wymienionych w tytule bohaterów. Prędzej szkic o nich obydwu, wykonany różnymi narzędziami: Wajda kreśli konterfekt przyjaciela słowami, będąc jednocześnie „obiektem" filmowej rejestracji.
Życie i sztuka
Rozważaniom aranżacyjnym towarzyszą interpretacje poszczególnych kompozycji; wspomnienia, w jakich okolicznościach powstawały, opowieści o pierwszych powojennych latach, ówczesnej atmosferze w życiu i sztuce.
Film mnie zaskoczył, zachwycił, zafascynował.
Oto jesteśmy świadkami niecodziennej przemiany. Sędziwy reżyser przeobraża się na naszych – i kamery – oczach w młodzieńca, z ogniem zdającego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta