Regulamin płac również w małej firmie
Nie ma zakazu wprowadzania regulaminu wynagradzania w zakładzie zatrudniającym mniej niż 20 pracowników. Jednak ważne jest wtedy, jakie warunki w tym zakresie gwarantują etatowcom zawarte z nimi wcześniej umowy.
Prowadzę firmę i zatrudniam mniej niż 20 osób. W przedsiębiorstwie nie ma regulaminu wynagradzania. Ostatnio zaistniał między mną a pracownikami spór o dodatkowe wynagrodzenie, które według mnie im nie przysługuje. Czy aby wyjaśnić kwestię nabywania prawa do dodatkowych składników pensji, mogę wprowadzić regulamin wynagradzania, w którym ustaliłabym zasady nabywania wynagrodzenia? – pyta czytelniczka.
Na temat wprowadzenia regulaminu wynagradzania dla pracodawców zatrudniających poniżej 20 osób doktryna prawna nie ma jednolitego stanowiska. Wydaje się jednak, że unormowanie w kodeksie pracy nie zabrania wprowadzania regulaminu w małych firmach.
Przepisy wewnętrzne
Zatrudniając pracownika, każda firma, czy to mała, czy większa, musi ustalić oprócz kwoty wynagrodzenia zasadniczego zasady wynagradzania w pozostałym zakresie, jeżeli firma przewiduje takie gratyfikacje. Dotyczy to przede wszystkim premii, ewentualnych nagród, dodatków funkcyjnych i innych składników, których nabywanie jest uzależnione od nakładu pracy. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników mają obowiązek wprowadzić w zakładzie pracy regulamin wynagradzania. Ten wewnętrzny akt prawny ma na celu ustalić wspólnie z załogą i związkami zawodowymi szczegółowe zasady wynagradzania załogi....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta