Jak uzyskać rekompensatę za towar z defektem
Jeśli kupiona rzecz jest wadliwa, a nie można już skorzystać z rękojmi lub gwarancji, nie oznacza to, że nabywca jest bezbronny. Może skorzystać z innych uprawnień i na ich podstawie dochodzić roszczeń od nierzetelnego sprzedawcy.
Niemal każdy z nas kupił w pewnym okresie życia towar, który okazał się wadliwy. Najczęściej korzystamy wtedy z uprawnień ustawowych i żądamy naprawy, wymiany towaru na wolny od wad bądź od umowy odstępujemy. Zdarzają się jednak sytuacje, w których z uprawnień tych skorzystać z różnych przyczyn nie możemy (upływ czasu, niezgłoszenie w odpowiednim terminie, wyłączenie rękojmi pomiędzy przedsiębiorcami), bądź też dochodzenie roszczeń na tej podstawie wydaje się zbyt ryzykowne. Czy istnieją inne możliwości uzyskania odpowiedniego świadczenia od nierzetelnego sprzedawcy? Tak. Potwierdzają to bogate orzecznictwo oraz poglądy doktryny.
Nienależyte wykonanie umowy
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że sprzedaż towaru obarczonego wadami stanowi nienależyte wykonanie umowy. W kodeksie cywilnym w art. 471 i następnych jednoznacznie wskazano, że w takim wypadku kontrahent (sprzedawca) ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą. Czy odpowiedzialność ta ma zastosowanie, gdy nie skorzystano z rękojmi lub gwarancji? Odpowiedzi udzielił Sąd Najwyższy w wyroku z 25 sierpnia 2004 r. (sygn. IV CK 601/03), stwierdzając, że „jeśli kupiony towar jest wadliwy, nabywca ma wybór co do sposobu uzyskania rekompensaty od sprzedawcy: może dochodzić swych praw z rękojmi za wady, może też...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta