Latem przewoźnikom trudniej zorganizować pracę
Próby obejścia zakazu ruchu i polecanie kierowcom zadań w godzinach wieczornych i nocnych w miesiącach wakacyjnych nie przyniesie oczekiwanych efektów. Szofer łatwo wpadnie w pułapkę pory nocnej.
W wakacje zaostrzają się zasady wykonywania przewozów pojazdami i zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) przekraczającej 12 ton. Między ostatnim piątkiem czerwca (24 czerwca 2016 r.) a ostatnią niedzielą poprzedzającą rozpoczęcie roku szkolnego (28 sierpnia), kierowcy takich samochodów muszą spodziewać się dodatkowych ograniczeń w ruchu.
Problem w tym, że sezon letni to dla wielu pracowników, szczególnie wychowujących dzieci w wieku szkolnym, wymarzony okres wypoczynku, co dodatkowo komplikuje planowanie ich czasu pracy. Próby obejścia zakazu ruchu i polecanie kierowcom zadań w godzinach wieczornych i nocnych nie przynoszą wtedy oczekiwanych efektów. Szofer łatwo może wpaść w pułapkę pory nocnej, służącej ustalaniu czasu pracy. To zaś zmniejsza jego czas pracy w dobie do 10 godzin, co w ocenie Państwowej Inspekcji Pracy obejmuje też nadgodziny.
Ograniczenie to jest szczególnie dotkliwe dla szoferów pracujących w najpopularniejszym przy przewozach towarowych równoważnym czasie pracy. Może się bowiem wiązać z koniecznością skrócenia dniówki planowanej na 12 godzin.
Jakby tego było mało, dodatkowe ograniczenia, szczególnie w ruchu najcięższych pojazdów, mogą wprowadzić Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządy województw i związków metropolitalnych, zarządy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta