Dla pracownika trzeba założyć kartę przychodów
Przedsiębiorca, który decyduje się na przyjęcie osoby do pracy, musi ujmować jej wynagrodzenie nie tylko w podatkowej księdze. Powinien też prowadzić ewidencję pozwalającą na wywiązywanie się z obowiązków płatnika PIT i ZUS.
W związku z rozszerzeniem działalności gospodarczej 1 maja 2016 r. zatrudniłem pierwszego pracownika. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy w związku z pojawieniem się w firmie pracownika dochodzą mi jakieś obowiązki ewidencyjne? – pyta czytelnik.
Zatrudniając 1 maja 2016 r. pracownika czytelnik powinien dla niego zaprowadzić imienną kartę przychodów.
Obowiązki ewidencyjne podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów są określone w przepisach rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037 ze zm.; dalej: rozporządzenie).
Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy wypłacający pracownikom należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o PIT, są obowiązani prowadzić indywidualne (imienne) karty przychodów pracowników, zwane dalej „kartami przychodów".
Oznacza to, że wraz z zatrudnieniem pracownika pojawia się dodatkowy obowiązek ewidencyjny przedsiębiorcy, tj. prowadzenie imiennej karty przychodów pracownika.
Za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (zob. art. 12 ust. 4 ustawy o PIT).
Uwaga! Dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta