Na co zwracać uwagę przy refakturowaniu
transakcje | Brak jednoznacznych uregulowań w przepisach podatkowych i bilansowych w odniesieniu do refakturowania powoduje, że firmy muszą mierzyć się z wieloma wątpliwościami w zakresie poprawności przeprowadzanych rozliczeń.
Refakturowanie – z tym pojęciem podmioty gospodarcze często spotykają się w prowadzonej działalności. Mimo że nie zostało ono wprost zdefiniowane w przepisach prawa, często znajduje swoje zastosowanie w praktyce.
Zgodnie z art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz art. 8 ust. 2a ustawy o VAT „w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi". W praktyce refaktura oznacza zatem, że podatnik występujący we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, nabywa usługi lub towary, których faktycznym odbiorcą jest inny podmiot, np. jego kontrahent, a następnie odsprzedaje te usługi (w większości przypadków) bądź towary, pełniąc rolę pośrednika pomiędzy sprzedawcą usług lub towarów a ich faktycznym, ostatecznym odbiorcą.
Ponieważ podmiot odsprzedający traktowany jest jako podmiot, który sam wyświadczył usługę lub sprzedał towar, przedsiębiorcy mogą mieć wątpliwości co do podatkowych konsekwencji takich transakcji.
Aby prawidłowo udokumentować zaistniałe zdarzenie gospodarcze, podmiot odsprzedający usługę powinien wystawić odpowiedni dokument, czyli tzw. refakturę. Faktycznie jest to standardowa faktura, która powinna zawierać wszystkie elementy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta