W jaki sposób można skutecznie obronić autorski pomysł
Ogólna idea nie podlega ochronie na podstawie prawa autorskiego. Obejmuje ona sposób jej wyrażenia, czyli konkretne zmaterializowanie pomysłu np. „wizerunek" produktu. W praktyce jednak odróżnienie idei od jej chronionego wyrażenia nastręcza sporo problemów.
W ramach każdego rodzaju działalności gospodarczej powstają pomysły, koncepcje, idee dotyczące bardzo różnych aspektów działalności przedsiębiorstwa. Może to być pomysł pracownika na kampanię reklamową czy też koncepcja agencji reklamowej na nowe opakowanie produktu sprzedawanego przez przedsiębiorcę lub pomysł nowej gry komputerowej. Jeżeli takie pomysły czy też koncepcje opierają się na znanych już rozwiązaniach to zazwyczaj przedsiębiorcy nie zależy na ich ochronie.
Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej, gdy przedsiębiorca chce skorzystać z innowacyjnego, nieznanego wcześniej na rynku, rozwiązania – zupełnie nowej formy reklamy czy też nowatorskiego sposobu świadczenia powszechnie dostępnych usług. W takich przypadkach bardzo często mówi się o „autorskich pomysłach" − dlatego przedsiębiorcy nierzadko zadają pytania swoim doradcom o skuteczną ochronę takich pomysłów w ramach prawa autorskiego. Czy słusznie?
Jaki zakres ochrony
Zgodnie z prawem autorskim nie są objęte ochroną prawnoautorską odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia (art. 1 ust. 21 prawa autorskiego). Oznacza to, że wszelkiego rodzaju pomysły, idee czy koncepcje nie będą uznane za przedmiot podlegający ochronie prawnoautorskiej. Jednak już sposób wyrażenia takiej koncepcji czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta