Globalna nowość dla polskich pociągów
Pierwszy na świecie ultranowoczesny napęd do elektrycznych pociągów powstaje w Polsce. Pracuje nad nim warszawska firma Medcom. Robert Przybylski
Stołeczna spółka zamierza przygotować w trzy lata pierwszy na świecie wielosystemowy układ napędowy i zasilania z półprzewodników węglika krzemu (SiC) do elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli takich składów, jak Pesa Dart lub Newag Impuls. Pozwoli on zmniejszyć głośność pracy, zredukuje straty energii o połowę, zaś o 30 proc. masę i wielkość urządzeń stosowanych w pociągach do przetwarzania energii. – Zmniejszenie rozmiaru i masy urządzeń energoelektronicznych jest obecnie jednym z kluczowych wymagań stawianych przez zamawiających pojazdy trakcyjne. Ze względu na ograniczoną powierzchnię dachu jest to niezbędny warunek do tego, by móc na nim instalować nowe lub coraz bardziej rozbudowane systemy, np. wydajniejszą klimatyzację – tłumaczy dyrektor finansowy Medcom Paweł Choduń.
Tymczasem rosnące zapotrzebowanie na moc, choćby z powodu dodatkowych urządzeń (monitorów, systemów elektronicznych), zmusza konstruktorów do powiększania wielkości i masy urządzeń. Zdarza się, że zwiększone zużycie energii cięższego pociągu uniemożliwia jego homologację, albo zmusza do całkowitego jego przeprojektowania. Problem może rozwiązać technologia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta