Jak rozliczy VAT zagraniczny przewoźnik
Podstawową zasadą VAT jest jego neutralność, jednak wiele podmiotów jest pozbawianych prawa do odliczenia podatku naliczonego. Może tak być m.in. w przypadku międzynarodowych firm transportowych mających siedzibę poza UE.
Przewoźnicy zagraniczni, realizując swoje zlecenia, transportują towary m.in. przez terytorium Polski, gdzie niejednokrotnie nabywają towary (głównie paliwo) związane ze świadczonymi przez siebie usługami. Koszt paliwa jest największym kosztem ich działalności, więc wartość VAT naliczonego na tych nabyciach jest znaczna i niejednokrotnie decyduje o opłacalności danego zlecenia.
Skutki zmiany miejsca świadczenia
Sytuacja zagranicznych przewoźników diametralnie zmieniła się w roku 2010, kiedy to zmieniono przepisy dotyczące ustalenia miejsca świadczenia w zakresie usług transportowych. Większość tych podmiotów przed 1 stycznia 2010 r. była zarejestrowana jako podatnicy VAT w Polsce i rozliczała podatek z tytułu świadczonych przez siebie usług (w związku z tym, że przed rokiem 2010 miejscem świadczenia usług transportowych było miejsce, gdzie odbywał się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości). Dlatego od 1 stycznia 2010 roku zagraniczni przewoźnicy w zasadniczej części nie wykonywali czynności opodatkowanych na terytorium Polski (miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce siedziby działalność gospodarczej kontrahenta, które znajdowało się najczęściej poza Polską). Po 31 grudnia 2009 roku większość z nich pozostała jednak zarejestrowana dla celów VAT w Polsce, a w konsekwencji nie mogli ubiegać się o zwrot VAT w trybie art. 89 ust. 1 pkt 3 oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta