Kto może, kształci kierowców
Przewoźnicy poszukują pracowników. Brak wykwalifikowanych osób jest coraz bardziej dotkliwy.
robert przybylski
Bariery wejścia do zawodu kierowcy odstraszają chętnych. Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska szacuje, że koszt kursów i egzaminów wynosi od blisko 10 do ponad 12 tys. zł. W rezultacie wielu przewoźników bezskutecznie poszukuje kierowców. – Zdarza się, że klient chciałby kupić więcej samochodów, lecz nie może znaleźć na nie obsady – stwierdza szef marketingu DAF Trucks Polska Zbigniew Kołodziejek.
Skala potrzeb
TLP przypomina, że w latach 2004-2014 całkowita praca przewozowa wykonywana przez polskie firmy wzrosła o 69 proc., zaś udział przewozów międzynarodowych realizowanych na trasach zagranicznych oraz pomiędzy Polską a innymi państwami z 24,5 proc. do 41,6 proc. TLP wskazuje, że pomimo szybszego wzrostu efektywności funkcjonowania polskich firm przewozowych, na rynku odczuwalny jest brak kierowców. Organizacja pracodawców szacuje go na ok. 20 proc. zatrudnionych.
TLP szacuje, że w Polsce jest ich obecnie ok. 600-650 tysięcy. Tym samym około 20-procentowa skala niedoboru oznacza, że na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta