Brak innowacji to porażka
Słaba współpraca biznesu z nauką, brak kadr i skłonności małych i średnich firm do poszukiwania wiedzy na zewnątrz to bariery dla czwartej rewolucji przemysłowej – mówi członek zarządu Siemens Polska.
Rz: Wiele mówi się ostatnio o tzw. czwartej rewolucji przemysłowej (m.in. internet rzeczy, uczące się systemy). Jak odnajdą się w niej polskie firmy? Czy są otwarte na innowacje?
Tomasz Haiduk: Innowacja to podstawa sukcesu. Firmy zdają sobie z tego sprawę. Badaliśmy te z sektora małych i średnich przedsiębiorstw i okazuje się, że większość jest już w fazie wdrożenia innowacji albo przygotowuje się do tego procesu. Z danych wynika, że rodzime MŚP chcą innowacji. W sytuacji narastającej konkurencji widzą w tym swoją szansę. Niestety, trafiają też na bariery w ich wdrażaniu.
Jakie?
Wśród tych kluczowych przedsiębiorcy wskazują biurokrację. Ale istotna jest też bariera ludzka. Trzeba rozumieć, co to jest innowacja, stworzyć sprzyjający jej klimat, dbać o kapitał ludzki, bo większość nowych pomysłów rodzi się właśnie w zespołach wewnątrz organizacji.
Jakie innowacje powstają w polskich firmach?
Według naszych badań są to głównie nowe produkty albo zakupy nowej maszyny lub całych linii produkcyjnych. Kolejny trend to zmiany w organizacji produkcji, wprowadzenie nowoczesnych metod zarządzania. Chodzi o inne podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, inne myślenie o biznesie.
Zatem jak to, co dzieje się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta