Boom mieszkaniowy nakręca AGD
Sprzęt do zabudowy odpowiada już za ponad 30 proc. rynku. Mimo że takie modele są droższe od wolno stojących, ich sprzedaż rośnie kilka razy szybciej. piotr mazurkiewicz
Rynek dużego sprzętu AGD w tym roku wart będzie ok. 7,5 mld zł i po wynikach poszczególnych kategorii widać, że Polacy systematycznie przesuwają wydatki z modeli najtańszych na droższe, z półki premium. Widać to choćby po wynikach sprzętu do zabudowy – do końca kwietnia jego sprzedaż wzrosła rok do roku ilościowo o 7,3 proc. Wartościowo rynek zyskiwał jednak aż niemal 13 proc., co jasno pokazuje, że kupowany jest coraz droższy sprzęt.
Tym bardziej że w tym samym okresie sprzedaż modeli wolno stojących rosła w ujęciu ilościowym tylko 2,2 proc., a wartościowym 5 proc.
Zabudowa na fali
Zwyżki w tym segmencie rynku to również efekt zmian na rynku nieruchomości. – Ta część rynku będzie rosła szybciej niż cały rynek, bo większość Polaków, którzy kupują nowe mieszkania bądź remontują stare, ma ambicje, żeby wraz z meblami kuchennymi kupować sprzęt do zabudowy – mówi Adam Cich, dyrektor generalny Electroluxu w regionie. Dlatego największe zwyżki w kategorii widać w przypadku zmywarek i piekarników, a w segmencie lodówek nawet można zaobserwować spadki. Jak tłumaczą sprzedawcy, tę kategorię konsumenci wolą w wersji wolno stojącej, podobnie pralki, wciąż dość rzadko instalowane i zabudowywane w kuchni.
– Rynek sprzętu do zabudowy rośnie od wielu lat w ślad za liczbą nowych mieszkań na rynku, ale Amica zawsze była najmocniejsza w modelach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta