Czy polskie koleje wykorzystają chińską szansę
Przewozy zza Wielkiego Muru stały się łakomym kąskiem, po który sięga zagrożona bezrobociem branża. Robert Przybylski
Polityka klimatyczna Unii jest zabójcza nie tylko dla gospodarek, ale i przewoźników kolejowych. Bez węgla, który stanowi połowę ich przewozów, wpadną w poważne tarapaty, dlatego stawiają na intermodal, czyli przewozy kontenerów, najlepiej z Chin.
W Szanghaju prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski i prezes Worldwide Logistics Group Jacky Lim podpisali w kwietniu porozumienie o zacieśnieniu współpracy i utworzeniu biura PKP Cargo w Chinach. Polski przewoźnik dotrze ze swoją ofertą poprzez 30 biur WWL do klientów z Państwa Środka.
PKP Cargo zwiększyło w pierwszym kwartale tego roku przewozy kontenerów z Chin o 95 proc. W rezultacie praca przewozowa grupy w przewozach intermodalnych wzrosła o 2 pkt proc., do 10 proc. całości. PKP Cargo przewiozła 148 tys. kontenerów i zdobyła połowę tego rynku w Polsce. W kwietniu wzrost przewozów kontenerów sięgnął 18 proc.
Dane Urzędu Transportu Kolejowego wskazują, że w tym roku praca przewozowa w pierwszym kwartale wzrosła o blisko 32 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, do 1,28 mld tkm, gdy liczba przetransportowanych jednostek powiększyła się o ponad 25 proc.
- Jednym z ważniejszych źródeł wzrostu był znaczący, wynoszący szacunkowo 100 proc., przyrost liczby pociągów obsługiwanych w korytarzu transportowym w relacji Chiny-Europa - zauważa prezes Lokoni...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta