Po likwidacji firmy też trzeba złożyć rozliczenie roczne
Zeznanie podatkowe obejmuje tę część roku, w której działalność gospodarcza była jeszcze prowadzona. Jednak w deklaracji PIT trzeba uwzględnić także przychód uzyskany już po zamknięciu biznesu.
Likwidacja działalności gospodarczej nie zawsze od razu oznacza również całkowite zakończenie rozliczeń związanych z jej prowadzeniem. Oprócz obowiązków dotyczących samego momentu likwidacji, takich jak sporządzenie wykazu składników majątku i zamknięcia księgi przychodów i rozchodów, które obejmują z jednej strony konieczność rocznego podsumowania zapisów, a z drugiej sporządzenie spisu z natury (remanentu), należy pamiętać również o złożeniu rocznego zeznania podatkowego. Po zamknięciu działalności nadal otwarta może także pozostać kwestia kontynuacji amortyzacji środków trwałych oraz możliwość rozliczenia straty, gdyby w przyszłości podatnik odnowił status czynnego przedsiębiorcy.
Zeznanie podatkowe składane za rok, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej, niekoniecznie obejmuje tylko tę część roku, w której działalność była prowadzona. Taka sytuacja może mieć miejsce, jeżeli po zakończeniu działalności podatnik nie otrzymał już z jej tytułu żadnych przychodów (np. zaległych płatności od kontrahentów) ani nie dokonał zbycia jakichkolwiek składników majątku pozostałego w wyniku likwidacji. Z takim scenariuszem mamy jednak do czynienia raczej rzadko. O wiele częściej w zeznaniu trzeba rozliczyć także przychód otrzymany już po zamknięciu działalności.
Jeszcze przez sześć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta