Sowieci w burżuazyjnym pałacu
W Grand Palais Francuzi odkrywają rosyjską awangardę z czasów, gdy żyła ona w zgodzie z bolszewicką rewolucją.
Niedaleko Łuku Triumfalnego, w centrum haussmannowskiego Paryża, w bliskim sąsiedztwie Pałacu Elizejskiego, placu Inwalidów oraz mostu Aleksandra III zagościła ekspozycja poświęcona rosyjskim przedstawicielom awangardy artystycznej.
Jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić w Grand Palais pokaz o podobnym charakterze. Monumentalny budynek zakwalifikowany do stylu art déco jest pod każdym względem zaprzeczeniem komunalnego budownictwa dla mas, promowanego przez twórców rewolucji bolszewickiej oraz artystów z nimi związanych.
Nic dziwnego, że Le Corbusier, „papież" modernizmu, który zaprojektował gmach Centrosojuzu w stolicy byłego ZSRR, pragnął doprowadzić do wyburzenia Grand Palais. Na szczęście do tego nie doszło i we wnętrzach pompatyczno-burżuazyjnej architektury, ponad sto lat po burzliwych wydarzeniach paź- dziernika 1917 roku pod hasłem „Czerwony. Sztuka i utopia w kraju Sowietów" dziś oglądamy wystawę rosyjskiej sztuki rewolucyjnej.
Śladem Tintina
Tytuł ewidentnie nawiązuje do jednego z najsłynniejszych albumów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta