Decyzja administracyjna musi zawierać uzasadnienie prawne
Prawne uzasadnienie nie może polegać tylko na prostym wskazaniu jednostek redakcyjnych na podstawie, których wydano decyzję. Organ musi odnieść stosowane przez siebie przepisy do poszczególnych elementów stanu faktycznego. Jakub Dorosz-Kruczyński
Decyzja administracyjna jest kwalifikowanym aktem administracyjnym, którego wydanie wywołuje skutki w sferze prawa i obowiązków jednostki. Z uwagi na prawną doniosłość takiego rozstrzygnięcia prawodawca przewidział szereg wymogów jakie musi ono spełniać. Uchybienie im może skutkować uchyleniem decyzji przez organ II instancji lub sąd administracyjny. W praktyce kłopotliwy okazuje się wymóg prawnego uzasadnienia decyzji administracyjnej wynikający z art. 107 § 1 pkt 6 kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) i art. 210 § 1 pkt 6 ordynacji podatkowej (o.p.).
Dwa elementy w ścisłym związku
W utrwalonym orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że dwa zasadnicze elementy decyzji administracyjnej – sentencja i uzasadnienie stanowią jedną i nierozerwalną całość. Ich treść nie może być od siebie niezależna. Oba te elementy pozostają ze sobą w ścisłym związku.
Dlatego należy rozróżnić konieczność przytoczenia podstawy prawnej rozstrzygnięcia od jej uzasadnienia prawnego. Podstawa prawna decyzji przywoływana jest w jej sentencji i sprowadza się do wskazania konkretnych jednostek redakcyjnych ustaw, rozporządzeń lub uchwał jednostek samorządu terytorialnego w których zawarto przepisy będące podstawą do sformułowania rozstrzygnięcia.
Podkreślić należy, że sama treść rozstrzygnięcia jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta