Ostry jak Peter Handke
Laureat to wybitny austriacki pisarz, ale i prowokator, dramaturg, scenarzysta, tłumacz.
Otrzymał nagrodę za lingwistyczną pomysłowość, z którą bada obrzeża ludzkich doświadczeń, inspirując się kinem i malarstwem.
Polacy mało go znają, a najłatwiej mogą skojarzyć ze scenariuszami fimowymi, które napisał do „Nieba nad Berlinem" Wima Wendersa i „Fałszywego ruchu" opartego na wątkach powieści „Lata nauki Wilhelma Meistra" Goethego z Hanną Schygullą. A także z „Miasta Aniołów" Brada Silberga z Nicolasem Cage'em i Meg Ryan. Sam wyreżyserował kinową adaptację „Leworęcznej". Przyjaźń z Wendersem wiele o nim mówi. Handke jest twórcą, który tworzył w poczuciu kryzysu wartości słowa, ceniąc duchowy kontakt, ciszę, milczenie. Pokazuje porozbijany świat, w którym język jest kolonizowany przez banał i kłamstwo.
Trupy II wojny
Taka wizja świata nie dziwi u człowieka, który doświadczył katastrofy niemieckiego obszaru językowego. Urodził się w 1942 r., a jego matka, Słowenka z Karyntii, popełniła samobójstwo w 1971 r., o czym opowiada jeden z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta