Polacy coraz chętniej ruszają na ekologiczne zakupy
HANDEL | Bogatą ofertę produktów bio mają supermarkety, ale przybywa też sklepów specjalistycznych i internetowych PIOTR MAZURKIEWICZ
W Polsce sprzedaż certyfikowanych produktów ekologicznych zwiększa się trzy razy szybciej, niż zyskuje cały rynek spożywczy. Największy udział w sprzedaży mają ekologiczne wersje nabiału i produkty dla dzieci, ale wysoko plasują się również alkohole.
Z ostatniego raportu firmy Nielsen wynika, że w 2019 r. sprzedaż produktów oznaczonych unijnym certyfikatem eko, czyli tzw. zielonym listkiem, wzrosła o 15,7 proc. (do 620 mln zł). Dane nie obejmują jednak produktów niepakowanych, takich jak owoce i warzywa czy pieczywo, więc faktyczny rozmiar rynku jest jeszcze większy. Nielsen nie liczy również sklepów specjalistycznych oraz internetowych, a to dla takich towarów ważny kanał zbytu. Faktycznie wartość rynku może wynosić 1 mld zł, choć zdaniem specjalistów z branży nawet wyższa kwota nie będzie szacunkiem zbytnio przesadzonym.
– Rynek bio rozwija się w szybkim tempie. Wszystko wskazuje na to, że taki trend powinien się utrzymać w kolejnych latach głównie dzięki klientom z dużych aglomeracji z Warszawą na czele. Cieszy rosnąca liczba producentów żywności, którzy uruchamiając dodatkowe linie z asortymentem bio mogą rozszerzyć ofertę o produkt premium – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego. – Barierą dla rozwoju tego sektora może być problem z surowcem, gdyż liczba gospodarstw ekologicznych spada. Dla niemieckich firm...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta