Apartament jak dzieło sztuki
Najbardziej wartościowe aktywa trzymamy najdłużej – mówi Karolina Kaim, prezes spółki Tacit Investment, twórczyni HLSM, firmy oferującej nieruchomości premium i badającej ten segment rynku. ANETA GAWROŃSKA
Ostatnie apartamenty w warszawskim Cosmopolitanie, luksusowej wieży przy ul. Twardej, zmieniły właścicieli w czasie pandemii. Ile lat ten drapacz chmur był w ofercie?
Przedsprzedaż zaczęła się w 2013 roku. Pozwolenie na użytkowanie apartamentowca, w którym powstało 236 mieszkań, dostaliśmy w połowie 2014 roku. Wszystkie mieszkania sprzedaliśmy więc w mniej więcej sześć i pół roku. Na początku tego roku zamykaliśmy transakcje z końca zeszłego. Dziś już nie mamy co sprzedawać.
Jak zmieniały się ceny lokali w Cosmopolitanie?
Szły tylko w górę. W ciągu czterech lat wzrosły o ok. 25 proc. Najdroższe mieszkania kosztowały prawie 45 tys. zł za metr.
Apartamenty okazują się bardziej odporne na rynkowe zawirowania. W czasie pandemii klienci ich szukają?
Zdecydowanie tak. Analizy HLSM wskazują na dynamiczny wzrost zainteresowania nieruchomościami tej klasy. Pytań o nie jest trzy razy więcej. W czasie kryzysu i recesji uciekamy z kapitałem tam, gdzie jest najbezpieczniej. A luksusowe mieszkania ze złotymi adresami nie traciły i nie tracą na wartości. Z funduszy wycofano 20 mld zł. Inflacja rośnie, giełda jest rozchwiana, a nieruchomości wydają się stosunkowo łatwym i bezpiecznym biznesem.
Jest już rynek wtórny mieszkań w Cosmopolitanie?...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta