Skutki pandemii w spółkach sektora handlu detalicznego
Czasowe zamknięcia galerii handlowych, ograniczenia w sieciach spożywczych i intensywny rozwój e-commerce to wszystko skutki pandemii, z którymi gospodarka mierzy się już od roku. Wszystkie te okoliczności powinny znaleźć odzwierciedlenie w sprawozdaniach finansowych za rok 2020. Jakie zatem zagadnienia będą szczególnie ważne przy zamknięciu roku 2020?
Branża handlowa w różny sposób została dotknięta przez pandemię. Część podmiotów napotkała na istotne ograniczenia w związku z kilkukrotnym czasowym zamknięciami galerii handlowych. Trochę inaczej wygląda sytuacja sieci spożywczych – sklepy stacjonarne, mimo pewnych ograniczeń, mogą funkcjonować prawie normalnie. W przypadku części firm spowodowało to spore perturbacje gospodarcze, które przełożą się na wynik finansowy 2020 roku i dalszą działalność.
Kontynuacja działalności
Punktem wyjścia w sporządzaniu sprawozdań finansowych, szczególnie istotnym w dobie pandemii, jest ocena założenia kontynuacji działalności. Dla podmiotów z branży trwająca pandemia i powtarzające się lockdowny oraz ich skutki biznesowe mogą powodować wątpliwości co do możliwości kontynuowania działalności, co wymaga przeprowadzenia szczegółowej analizy i zawarcia wyczerpujących wyjaśnień w sprawozdaniu finansowym.
Charakterystyczne dla branży handlu detalicznego jest występowanie ujemnego kapitału obrotowego netto – tzn. sytuacji, w której zobowiązania krótkoterminowe istotnie przewyższają płynne aktywa krótkoterminowe (zapasy, należności, środki pieniężne). Co prawda wynika to ze specyfiki przyjętego modelu biznesowego, jednak w czasie pandemii i w obliczu zamkniętych sklepów może stanowić szczególne zagrożenie dla zachowania płynności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta