Ruch na Kanale Sueskim odblokowany
Kanał Sueski odblokowany. Tarasujący żeglugę 400-metrowy gigant Ever Given wczoraj odpłynął, a za nim ponad 200 z 400 uwięzionych w zatorze statków. Egipt ogłosił sukces, ale nie wszyscy są z tego zadowoleni.
Ever Given, jeden z największych kontenerowców świata, należący do japońskiej firmy, utknął w Kanale Sueskim we wtorek tydzień temu.
Przyczyną był niefortunny manewr spowodowany silnym wiatrem i burzą piaskową. W rezultacie statek osiadł na mieliźnie w poprzek kanału, blokując najważniejszą drogę morską świata. Tym szlakiem przepływa 30 proc. globalnego frachtu kontenerowego i 12 proc. światowego handlu. Ominięcie kanału wzdłuż wybrzeża Afryki wydłuża transport o tydzień. Dziennie przez Kanał Sueski przepływa ok. 51 statków o tonażu netto 1,17 miliardów ton, głównie ropy czy surowców i produktów ropopochodnych.
Według ekspertów blokada tej drogi kosztowała około 400 milionów dolarów na godzinę. Nie wszyscy jednak tracili. Zator na kanale zaczął windować kursy operatorów zajmujących się transportem ropy. Zarabiali więc inwestorzy należący do tzw. Gangu Tankowców. Żeglowny kanał ucina te zyski.