Biznes lubi wynajem długoterminowy i coraz bardziej napęd alternatywny
MOTORYZACJA | W ubiegłym roku przedsiębiorstwa kupiły mniej samochodów, za to chętniej wybierały te droższe
Firmy są motorem napędowym sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. W 2020 r. odpowiadały za blisko trzy czwarte wszystkich zakupów w salonach (ponad 311 tys. aut). Pandemia koronawirusa spowodowała jednak, że rynek wyhamował. W ubiegłym roku zakupy firm zmalały o 20,8 proc. (prawie 82 tys. samochodów) w porównaniu z poprzednim rokiem. W przypadku osób prywatnych spadek ten był jeszcze większy, wyniósł niemal 28 proc. w ujęciu rok do roku. W rezultacie udział klientów instytucjonalnych w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych zwiększył się o 1,9 proc.
Wynajem z najmniejszym spadkiem
Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wynika, że choć 2020 r. był ogólnie jednym z najgorszych dla rynku motoryzacyjnego w Polsce, to poziom sprzedaży aut dla firm w salonach nie przez cały ten czas był jednakowo niski. Zdecydowanie najgorszy pod tym względem był drugi kwartał. Z kolei w drugiej połowie roku nastąpiło pewne odbicie. Było to widoczne zwłaszcza w ostatnim kwartale 2020 r., kiedy wielkość sprzedaży nowych samochodów osobowych dla firm była już zbliżona do poziomu sprzed pandemii (ok. 101 tys. w porównaniu z ok. 105 tys. w tym samym okresie 2019 r.).
Różnice widoczne były także w wielkości sprzedaży aut dla firm według kryterium formy finansowania. Według PZWLP najmniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta