Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Gdynia – miasto z marzeń

04 czerwca 2021 | Rzecz o historii | Hubert Kozieł
Towarowe wagony kolejowe na nabrzeżu portu w Gdyni (widoczny jest też dźwig przeładunkowy), czerwiec 1931 r.
źródło: NAC
Towarowe wagony kolejowe na nabrzeżu portu w Gdyni (widoczny jest też dźwig przeładunkowy), czerwiec 1931 r.
Wnętrze hali  w łuszczarni ryżu (widoczne worki z ryżem oraz robotnicy przewożący worki na wózkach).  Port morski  w Gdyni, 1928 r.
źródło: NAC
Wnętrze hali w łuszczarni ryżu (widoczne worki z ryżem oraz robotnicy przewożący worki na wózkach). Port morski w Gdyni, 1928 r.
Franciszek Sokół (1890–1956), w latach 1933–1939 komisarz rządu RP w Gdyni
źródło: NAC
Franciszek Sokół (1890–1956), w latach 1933–1939 komisarz rządu RP w Gdyni
Eugeniusz Kwiatkowski (1888–1974), minister przemysłu i handlu, wicepremier II RP
źródło: NAC
Eugeniusz Kwiatkowski (1888–1974), minister przemysłu i handlu, wicepremier II RP
Inżynier Tadeusz Wenda (1863–1948), główny projektant i kierownik budowy  portu w Gdyni
źródło: NAC
Inżynier Tadeusz Wenda (1863–1948), główny projektant i kierownik budowy portu w Gdyni

Przemiana małej wioski letniskowej w nowoczesne miasto i wielki port to najlepszy dowód na to, że elity II RP myślały przyszłościowo i potrafiły wprowadzać swoje wizje w czyny.

Jeszcze zanim generał Józef Haller dokonał 10 lutego 1920 r. w Pucku zaślubin Polski z morzem, nad Gdynią powiewała flaga biało-czerwona. Wywiesił ją Jan Radtke, pierwszy polski wójt tej miejscowości, który 30 września 1919 r. przejął rządy od Niemca Aarona Jansena. Nazwa „Gdynia" coś wówczas mówiła jedynie letnikom, którzy mieli okazję spędzać tam przed wojną wakacje oraz entuzjastom historii wojskowości, wiedzącym, że w 1634 r. hetman Stanisław Koniecpolski zaproponował królowi Władysławowi IV, by zbudować w Gdyni port wojenny. Wielkie plany hetmana nie zostały niestety zrealizowane, a Gdynia pozostała przez większą część swojej historii kaszubską wioską rybacką, która na początku XX w. zaczęła przyciągać mieszczuchów spragnionych obcowania z morzem i plażą. W 1910 r. liczyła zaledwie 1100 mieszkańców. Co więc sprawiło, że władze II RP postanowiły zbudować tam port? Przede wszystkim wymusiła to na nich geopolityka.

Traktat wersalski przyznał Polsce 147 km granicy morskiej, z czego 74 km przypadały na Półwysep Helski, a 49 km na brzeg Zatoki Puckiej. Gdańsk pozostał poza Polską. Na mocy traktatu stał się wolnym miastem – co budziło wściekłość i rozczarowanie zarówno Polaków, jak i Niemców. Co prawda, Wolne Miasto Gdańsk znalazło się w polskim obszarze celnym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11978

Wydanie: 11978

Spis treści
Zamów abonament