Trzeba nauczyć rynek, że elektromobilność się opłaca
Potrzeba odpowiednich zachęt edukacyjnych, ekonomicznych i legislacyjnych, by przekonać konsumentów do kupna używanych aut elektrycznych. Wciąż funkcjonuje bowiem sporo mitów na ich temat – podkreślają eksperci.
Pakiet klimatyczny Unii Europejskiej Fit for 55 przewiduje, że od 2035 r. nowe samochody będą tylko elektryczne. Dziś samochody odpowiadają za 12 proc. całej emisji gazów cieplarnianych w Europie i zmiana samochodów spalinowych na elektryczne jest kluczowa dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do ok. 2050 r. Auta elektryczne to więc przyszłość także polskiego parku samochodów.
Rolą zarówno legislatora, jak i uczestników rynku jest, by przekonać do nich konsumentów. Do takich wniosków doszli uczestnicy debaty „Rozwój rynku używanych aut elektrycznych jako ważny element zielonej rewolucji w polskiej motoryzacji".
Rozwiać obawy i mity
– W Europie udział pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV) w rejestracjach nowych pojazdów zbliża się bardzo dynamicznie do 20 proc. Jeszcze w 2019 r. ten poziom był wielokrotnie niższy i wynosił ok. 3 proc. Udział elektryków w rejestracjach używanych pojazdów jest na dużo niższym poziomie. Nie inaczej wygląda sytuacja w Polsce. Z tą różnicą, że udział pojazdów elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów wynosi obecnie tyle ile w Unii dwa lata temu, czyli jest na poziomie 3 proc. Używanych elektryków na rynku – biorąc pod uwagę jego wielkość – praktycznie nie ma. Struktura rejestracji pojazdów w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta