Przybywa ładunków, rosną inwestycje
Dobre perspektywy dla gospodarki kraju i regionu zachęcają do rozwoju polskich portów.
Polskie porty przeładują w tym roku po raz kolejny ponad 100 mln ton. Już w pierwszej połowie br. polskie porty były bliskie odrobienia strat wynikających z zamrożenia gospodarki – wynika z danych zebranych przez Actia Forum.
Więcej ładunków masowych
Cztery główne porty (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) przeładowały 56 mln ton ładunków i przekroczyły ubiegłoroczny poziom o 11 proc., zbliżając się tym samym do wyniku uzyskanego w 2019 roku. Porty w Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu przekroczyły nawet poziom z 2019 roku, zaś Gdańsk zanotował rezultat o 1,7 mln ton gorszy niż przed pandemią.
Rozpędzony przemysł potrzebuje surowców i materiałów, nic zatem dziwnego, że dobre wyniki notują przeładunki we wszystkich grupach towarowych. Kluczowe są ładunki masowe suche (blisko jedna trzecia przeładunków, w tym węgiel i koks), ładunki masowe ciekłe (przede wszystkim ropa naftowa) to ponad jedna czwarta portowych obrotów, zaś przesyłki skonteneryzowane zapewniły ćwierć portowej pracy.
W pierwszym półroczu przeładunki węgla i koksu wzrosły o 11,7 proc., do 5 mln ton, z tym że w portach Szczecin-Świnoujście dynamika wzrostu przekroczyła 35...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta