Wykorzystać możliwości rodzimej branży
Pomimo upadku największych stoczni i wielu zakładów potencjał polskiego przemysłu stoczniowego jest poważny. Prezes Polskiego Forum Technologii Morskich Jerzy Czuczman szacował, że na koniec 2019 roku w branży działało ponad 1300 podmiotów zatrudniających przeszło 37 tys. osób. Stocznie zbudowały w 2019 roku 41 gotowych statków i okrętów oraz jednostek nie w pełni wyposażonych. Przychody branży przekroczyły 12 mld zł, głównie w obszarze dostawców – wskazywał w raporcie „Sytuacja przemysłu stoczniowego w Polsce przed Covid-19" opublikowanym na stronie gospodarkamorska.pl.
W ub.r. eksport branży stanowił blisko jedną piątą wartości zagranicznej sprzedaży całego województwa pomorskiego. Stocznie to jednak nie wszystko. – Do Polski przenoszone są firmy obsługi serwisowej globalnych producentów systemów i mechanizmów okrętowych, armatorskich firm obsługi technicznej floty, rozbudowywane są instytucje klasyfikacyjne i wreszcie otwierane są oddziały lub przenoszone w całości biura projektowe europejskich potentatów stoczniowych, a także powstają i rozrastają się te nasze – krajowe. W Trójmieście działa kilkadziesiąt biur projektowych zatrudniających 3 tys. inżynierów, absolwentów kierunków okrętowych – wylicza dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe Ireneusz Karaśkiewicz....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta