Zamiast węgla kontenery
Skonteneryzowane ładunki są dużą szansą na rozwój polskich portów, które w perspektywie najbliższej dekady prawdopodobnie stracą przeładunki węgla.
Polski rząd zamierza zainwestować w rozwój portów morskich 40 mld zł. Wśród najważniejszych zamierzeń są: budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, modernizacja toru wodnego Świnoujście–Szczecin do głębokości 12,5 m oraz budowa: Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Inwestycje realizowane będą m.in. z budżetu państwa, przy wsparciu środków UE, a także w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Pierwsza duża inwestycja
Z ambitnych planów portowych w realizacji jest już pierwsza duża inwestycja: budowa w Gdańsku terminala Baltic Hub 3. Powstanie on na 36-ha terenie wydzierżawionym spółce DCT Gdańsk przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Za 2 mld zł (z funduszy własnych DCT oraz pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców) powstanie nowe nabrzeże do obsługi oceanicznych kontenerowców, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU, do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
W ramach inwestycji powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W nowym terminalu będzie pracować siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta