Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Prąd czy wodór. Którędy droga do zeroemisyjnego transportu?

10 listopada 2021 | Ekonomia i rynek | Jeremi Jędrzejkowski
Uczestnicy debaty dyskutowali o kierunkach i tempie odejścia od tradycyjnych paliw w branży transportu samochodowego rp.pl
źródło: Rzeczpospolita
Uczestnicy debaty dyskutowali o kierunkach i tempie odejścia od tradycyjnych paliw w branży transportu samochodowego rp.pl
Poziom redukcji na 2030 r. wydaje się akceptowalny dla branży i możliwy do zrealizowania. Problemem będzie 2035 r., kiedy poziom emisji ma wynieść zero Marek Popiołek naczelnik Wydz. Elektromobilności w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
źródło: Rzeczpospolita
Poziom redukcji na 2030 r. wydaje się akceptowalny dla branży i możliwy do zrealizowania. Problemem będzie 2035 r., kiedy poziom emisji ma wynieść zero Marek Popiołek naczelnik Wydz. Elektromobilności w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
Według naszego raportu już w 2025 r.  w każdym segmencie całkowity koszt będzie niższy dla pojazdów bateryjnych niż analogicznych spalinowych Rafał Bajczuk Starszy Analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych
źródło: Rzeczpospolita
Według naszego raportu już w 2025 r. w każdym segmencie całkowity koszt będzie niższy dla pojazdów bateryjnych niż analogicznych spalinowych Rafał Bajczuk Starszy Analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych
Patrząc na skalę rynku – jesteśmy dopiero na początku drogi. Ale jeśli chodzi o sektor  dostawczy, transport miejski, elektryfikacja transportu w Polsce już się odbywa Piotr Werner menedżer produktu i marketingu w Volvo Trucks Poland
źródło: Rzeczpospolita
Patrząc na skalę rynku – jesteśmy dopiero na początku drogi. Ale jeśli chodzi o sektor dostawczy, transport miejski, elektryfikacja transportu w Polsce już się odbywa Piotr Werner menedżer produktu i marketingu w Volvo Trucks Poland
Rozpoczęliśmy już elektryfikację floty miejskiej, czyli małych samochodów. Mamy pierwszych kilkanaście pojazdów w pełni elektrycznych Bartłomiej Steczowicz project manager w No Limit Smart City
źródło: Rzeczpospolita
Rozpoczęliśmy już elektryfikację floty miejskiej, czyli małych samochodów. Mamy pierwszych kilkanaście pojazdów w pełni elektrycznych Bartłomiej Steczowicz project manager w No Limit Smart City
Nadchodzi czas zielonej transformacji transportu, jednak na dziś są to przewozy lokalne. Nie ma pojazdów elektrycznych do wykorzystania na długich dystansach Maciej Wroński prezes Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska
źródło: Rzeczpospolita
Nadchodzi czas zielonej transformacji transportu, jednak na dziś są to przewozy lokalne. Nie ma pojazdów elektrycznych do wykorzystania na długich dystansach Maciej Wroński prezes Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska
Potroiliśmy liczbę kilometrów, które w UE przebywają nasze dostawy zasilane paliwami alternatywnymi. Bardzo ważna jest elektryfikacja, patrzymy też na wodór  Anna Papka menedżer ds. regulacji i sektora publicznego, Amazon
źródło: Rzeczpospolita
Potroiliśmy liczbę kilometrów, które w UE przebywają nasze dostawy zasilane paliwami alternatywnymi. Bardzo ważna jest elektryfikacja, patrzymy też na wodór Anna Papka menedżer ds. regulacji i sektora publicznego, Amazon
W Europie w transporcie ciężkim, inaczej niż w lekkim, kwestia dominującego napędu jeszcze się nie rozstrzygnęła i my widzimy w nim miejsce na wodór Adam B. Czyżewski główny ekonomista PKN Orlen
źródło: Rzeczpospolita
W Europie w transporcie ciężkim, inaczej niż w lekkim, kwestia dominującego napędu jeszcze się nie rozstrzygnęła i my widzimy w nim miejsce na wodór Adam B. Czyżewski główny ekonomista PKN Orlen

Zdaniem ekspertów praktycznie jest już przesądzone, że to energia elektryczna będzie paliwem przyszłości dla aut osobowych. Jaki jednak napęd zastąpi paliwa kopalne w ciężkim transporcie samochodowym? Tu głosy są podzielone.

 

Jak wyglądają technologie elektryfikacji transportu, jakie są wyzwania związane z budową infrastruktury ładowania w Polsce, jak przedstawiają się deklaracje producentów pojazdów oraz deklaracje firm korzystających z transportu dotyczące „zazieleniania" floty, regulacje jako czynnik mobilizujący do zmian, a wreszcie bardzo praktyczne pytanie: kiedy koszty eksploatacji elektryka zrównają się z dieslem. O tym rozmawiali eksperci podczas debaty „Perspektywy elektryfikacji samochodów ciężarowych i dostawczych w Polsce", zorganizowanej w ramach cyklu „Rzeczpospolitej" Walka o klimat.

Dwa scenariusze

O perspektywach wymogów zawartych w regulacjach krajowych i unijnych mówił Marek Popiołek, naczelnik Wydziału Elektromobilności w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Zwrócił przy tym uwagę na specyficzną sytuację Polski.

– W ostatnich kilkunastu latach poziom emisji pochodzących z transportu w pozostałych krajach Unii Europejskiej obniżał się, jednak w Polsce wzrósł. Jest to związane z tym, że zasobność Polaków jest coraz większa i dopiero w tym relatywnie niedługim okresie czasu możemy pozwolić sobie na zakup pojazdów. W to wpisuje się także zjawisko wykluczenia transportowego, które dotyka zależnie od szacunków od 14 do nawet 16 mln obywateli – mówił Marek Popiołek.

– Z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12113

Wydanie: 12113

Spis treści

Reklama

Dodatki Jednodniowe

Zamów abonament