Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kosmetyki imitujące żywność – na co zwracać uwagę?

02 września 2022 | Biznes w czasie pandemii | Jacek Myszko Ewelina Woike-Reguła

Oferując na rynku produkt należy zachować dużą ostrożność. Może się bowiem okazać, że kosmetyk, z uwagi na swój wygląd, powoduje niebezpieczeństwo dla konsumentów i w konsekwencji może zostać wycofany z obrotu.

Branża kosmetyczna stale się rozwija i nieustannie podąża za nowymi trendami. Z uwagi na szeroki wachlarz oferowanych produktów, istotne jest wyróżnienie towaru spośród konkurencyjnych. Na wybór konsumenta wpływa wiele czynników, m.in. nazwa, szata graficzna, etykieta, forma, kolor czy zapach, w związku z czym nie brakuje nowatorskich pomysłów.

Jakie zagrożenia?

W branży kosmetycznej szczególne zagrożenie dla konsumentów stanowią produkty kosmetyczne przypominające lub imitujące żywność. Wydawać by się mogło, że różnica między kosmetykiem a produktem spożywczym powinna być dla konsumentów oczywista. Okazuje się jednak, że nierzadko pojawiają się w tym zakresie wątpliwości. Stąd zainteresowanie tą tematyką ustawodawcy krajowego i unijnego.

W motywach rozporządzenia 1223/20091 wskazano wprost, że prezentacja produktu kosmetycznego nie powinna zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu konsumentów z powodu pomylenia z artykułami spożywczymi.

Zgodnie z prawną definicją zawartą w tym rozporządzeniu: „produkt kosmetyczny” oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12359

Wydanie: 12359

Spis treści

Reklama

Komunikaty

Zamów abonament