Za nielegalne reklamy nałożona może być kara
Istotne znaczenie ma to, czy określona tablica reklamowa funkcjonuje w przestrzeni publicznej. Jeżeli tak, to jest ona objęta regulacjami uchwały krajobrazowej, a jeżeli nie, to tymi regulacjami nie jest objęta.
Rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (art. 37a ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, DzU z 2023 r., poz. 977 ze zm.; dalej: u.p.z.p.).
Konsekwencje naruszeń
Wprowadzając możliwość podjęcia uchwały krajobrazowej i określenia w niej zasad oraz warunków wskazanych w powyżej wymienionym przepisie, ustawodawca jednocześnie przewidział zastosowanie określonych instrumentów finansowych związanych z umieszczaniem reklam (wyrok WSA w Gdańsku z 16 lutego 2023 r., sygn. II SA/Gd 522/22). Podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami takiej uchwały, podlega karze pieniężnej.
W sytuacji gdy nie jest możliwe ustalenie tego podmiotu, kara pieniężna wymierzana jest odpowiednio właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub posiadaczowi samoistnemu nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których umieszczono tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe.
Karę tę wymierza, w drodze decyzji, wójt (burmistrz, prezydent miasta). Wymierzana jest ona od dnia, w którym organ wszczął postępowanie w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta