Gminy sprawdzają, czy mieszkańcy dbają o porządek
Regulaminy zobowiązują właścicieli nieruchomości m.in. do ograniczenia generowania śmieci, mycia pojemników na odpady czy odśnieżania chodnika.
Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. w art. 7 ust. 1 pkt 3 nakazuje gminom zaspokajać zbiorowe potrzeby wspólnoty, zwłaszcza utrzymując czystość i porządek oraz usuwając i oczyszczając ścieki komunalne. W art. 3 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) wskazano, że utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.
Zasady dotyczące realizacji tych zadań są określone w regulaminach utrzymania czystości i porządku, które mogą się różnić w poszczególnych gminach. W wyroku z 28 lipca 2009 r. (P 65/07) Trybunał Konstytucyjny uznał, że organy samorządu terytorialnego najlepiej znają uwarunkowania i potrzeby w danej gminie, dlatego mogą do tej specyfiki dostosować przepisy w aktach prawa miejscowego (w tym w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie). Dla przykładu inne przepisy mogą być potrzebne w gminach uprzemysłowionych, a inne w gminach uzdrowiskowych.
Przewidziano grzywny
W wyroku z 7 grudnia 2006 r. (II SA/Go 471/06) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uznał, że w regulaminie mogą się znaleźć wyłącznie postanowienia, których przedmiot mieści się w zakresie wyznaczonym przez art. 4 ust. 2 u.c.p.g. Zamieszczone w tym przepisie wyliczenie ma charakter wyczerpujący i obligatoryjny, zatem w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta