Usługa publiczna w kolejowym przewozie towarów
Wprowadzenie w kolejowym transporcie towarów zasad „dozwolonej pomocy publicznej” w trakcie realizacji procesu przewozowego może ustabilizować rynek w czasach dekoniunktury, której skutki odczuwane są obecnie.
Transport kolejowy jest tym rodzajem transportu, który wydaje się najbardziej kosztochłonny, biorąc pod uwagę koszt budowy parku taborowego, kosztów eksploatacji, napraw czy wysoko zawieszonej poprzeczki wymogów bezpieczeństwa. Jednak konieczność spełniania tych wymogów buduje w pewnym stopniu również atrakcyjność kolei. Zaliczamy do nich przede wszystkim zdolność do przewożenia dużych wolumenów przesyłek towarowych na długich trasach, a także niższy jednostkowy koszt przewozu notowany szczególnie na długich odcinkach. Znaną, a zwłaszcza w ostatnim czasie coraz ważniejszą cechą jest również najmniejsza środowiskowa szkodliwość kolei spośród innych sposobów przewożenia towarów.
Wysoki „próg wejścia” funkcjonowania kolei niejako powiązał organizowanie przewozów kolejowych z koniecznością działania władzy publicznej. Ustawodawca unijny, stojący na straży wspólnego rynku, między innymi poprzez sankcjonowanie pomocy publicznej państw członkowskich udzielanej przedsiębiorstwom dopuścił jednak możliwość dofinansowania transportu kolejowego, w szczególności za pomocą mechanizmu tzw. rekompensaty (pokrywania różnicy pomiędzy kosztami ponoszonymi przez przewoźnika z osiąganymi przychodami z tytułu przewozu). Jednak zasadnicza regulacja tej materii, to jest rozporządzenie (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta