Zadania własne realizowane przez gminę za pośrednictwem spółek komunalnych
Wniesienie infrastruktury komunalnej do spółki gminnej rodzi wiele wątpliwości interpretacyjnych w zakresie opodatkowania VAT. Przełomowy wyrok WSA w Gdańsku może jednak wskazywać kierunek zmian w podejściu do tej problematyki.
Nie ulega wątpliwości, że środki europejskie pomogły w realizacji ogromnej liczby inwestycji na przestrzeni ostatnich lat, co da się zauważyć gołym okiem. Beneficjentem środków w znakomitej większości pozostawały gminy, powiaty lub województwa, które były w stanie uzyskać wyższy poziom dofinansowania niż należące do nich spółki komunalne, a także mogły uznawać VAT za wydatek kwalifikowany.
W praktyce projekty inwestycyjne realizowane były przez jednostki samorządowe, a następnie infrastruktura powstała w związku z tymi projektami przekazywana była do spółek komunalnych należących do tych jednostek. Czynności tego rodzaju rodzą jednak istotne ryzyko dla takich spółek w zakresie eksploatacji czy napraw, ponieważ organy podatkowe kwestionują wydatki ponoszone przez spółki komunalne na taką infrastrukturę, traktując ją jako środek trwały nienależący do tych spółek.
Problemy z przekazywania infrastruktury
Jedną z propozycji, która mogłaby stanowić potencjalne rozwiązanie w takich sytuacjach, jest przeniesienie własności infrastruktury przez jednostkę samorządową na spółkę komunalną, np. poprzez wniesienie aportu do spółki. Działanie to jednak nadal nie ma wielu zwolenników wśród jednostek samorządowych z uwagi na ryzyko wystąpienia implikacji podatkowych na gruncie VAT, powodujących konieczność zapłaty podatku od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta